Bra web

Jeg brenner for bra nettsteder! Vil du lykkes på web? Ta gjerne kontakt for gratis råd!

Tre ting må på plass hvis nettstedet ditt skal fungere:
• Du må vite hva du vil med nettstedet
• Vær synlig på e-post, søk og i sosiale medier
• Ha brukervennlig innhold i enkel språkdrakt

Du må vite hva du vil med nettstedet
Schaft.no skal være en kanal for å dele mine tanker og ideer. Målet er å vise at man ikke må være fjortis eller homofil for å få en populær blogg. I stedet for sminke og overfladiske problemer blir det bloggposter om webtrender, transport og hvordan Norge bør fornyes før oljen tar slutt. Siden jeg er østfolding blir det også en del innlegg med lokalt perspektiv, og jeg vil dele glimt fra privatliv og interesser som sport, reise og musikk. Som du skjønner har jeg konkrete tanker om hva Schaft.no skal være. I korte ordelag må du klare å beskrive hvilket konsept nettstedet ditt skal ha. Klarer du å si noe om om målgruppe, innhold og formål med nettstedet på bare 2-3 setninger?

Vær synlig på e-post, søk og i sosiale medier
Ufattelig mange nettsteder mangler strategier for å få maksimalt med trafikk fra de tre store trafikkmotorene: e-post, Google og sosiale medier. Først og fremst bør du sørge for å være linket opp fra relevante nettsteder. Da kommer du høyere i Google. Dessuten er det viktig å bygge opp en «følgerskare». En typisk følgerskare på 1.000 personer kan være fordelt på 400 som får nyhetsbrev på e-post, 300 som følger deg på Twitter og 300 på Facebook. Har du godt innhold, vil denne følgerskaren potensielt kunne dele innholdet videre til 10-20 ganger så mange. Uten brukere er nettsiden din meningsløs. Utnytt både e-post, søk og sosiale medier!

Ha brukervennlig innhold i enkel språkdrakt
Hva bør du legge ut, og hva bør forbli upublisert? Hva er formålet med hver enkelt side? Mange bedrifter og organisasjoner prioriterer ikke hardt nok på nettstedet sitt, og lar interne hensyn veie tyngre enn brukervennlighet og nettstedets hovedformål. Internett er brukerens medium. Kill your darlings. Selve språket må også være effektivt. Skriv så folk orker å lese. Legg stor vekt på bruk av luft, avsnitt, kulepunkter, lister og korte setninger. Er målet med siden noe annet enn å få folk til å lese teksten, bør du vurdere andre virkemidler enn tekst. Kutt ned på tekstmengden, og lag heller en presentasjon, video eller illustrasjon. Vær bevisst på hvor du plasserer linker og knapper!

De tre største problemene med norske nettsteder nå:
• Det er for mange lange og dårlig skrevne tekster folk ikke leser
• Mediene utnytter seg ikke nok av gratis innhold fra sosiale medier
• Det mangler gode modeller som gjør at bloggere lett tjener penger

Lykke til med ditt nettsted!

Her er mine innlegg i kategorien «Media» – om aviser, TV og film i en digital tid:
Korrespondenter i eget rike?
Død over biblioteket, videosjappa og platebutikken
Død over papiravisen
Kan Aftenposten knekke lokalavisene?

Ingen kommentarer enda.
Ingen trackbacks enda.