Transport

Norges transportpolitikk er katastrofal. Vi bruker penga ulønnsomt og miljøfiendtlig.
Vi satser for lite på buss og tog rundt storbyene, og for mye på veier i distriktene.

Det er et stort behov for forenkling av kollektivsystemet slik at det blir attaktivt for bilistene.
Bort med dagens kaos av linjer og billettordninger. Lavere priser. Flere avganger.

Den viktigste togstrekningen å bygge ut er Østfoldbanen
Dagens tog på Østfoldbanen kan kjøre i 200 km/t, men kjører i snitt i 70 km/t på traseer fra 1800-tallet. Vi må bygge sammenhengende dobbeltspor mellom millionbyene Oslo og Göteborg. Da kan reisen mellom byene gjøres unna på drøyt to timer, mot nesten fire timer med dagens reisetid.

NSB må konsentrere seg om langpendlerne
Dagens organisering av togtilbudet gjør at det blir for mye å tenke på for NSB. De bør avgi lokaltrafikken rundt byene til byenes egne kollektivselskaper, som Ruter, AtB og Kolumbus. Langtransporten i NSB og Nor-Way Bussekspress kan samles i et minipris-selskap som kjemper mot flyene. Da vil NSB stå igjen med Nettbuss Timekspressen og InterCity-togene, og det er en viktig nok oppgave alene! Tilbudet med buss og tog mellom Østlands-fylkene og Oslo må samordnes slik at Timekspressen og InterCity-togene framstår som én merkevare.

Tønsberg og Fredrikstad blir kjernen i en ny arbeidsmarkedsregion når kjøretida mellom de to bryggepromenadebyene synker til en drøy halvtime. Med 800.000 mennesker innen 45 minutters radius fra Tønsberg og Fredrikstad vil den nye skjærgårdsregionen bli Skandinavias femte storbyregion sammen med Stockholm, Oslo, København/Malmö og Göteborg. Vis kartet på bildet i forstørret utgave.

En ny tverrvei må knytte Värmland, Østfold, Vestfold og Grenland sammen
Veier er noe herk. Men enda verre var det at 20 mennesker i året døde på E6 og E18. Derfor var det riktig å bygge motorvei fra Svinesund til Porsgrunn og fra Tusenfryd til Momarken. Men hvordan komme seg fra Fredrikstad til motorveien? Fra Askim til Rygge? Momarken til Tønsberg? Veinettet i Norge er ikke ferdig. Det gjenstår ett, stort veiprosjekt før Østlandet har et veinett for framtida. Neste veiprosjekt bør avlaste Oslo og binde nye regioner sammen. Sju mil tverrvei fra Fredrikstad til Askim og Tønsberg til Rygge vil gjøre dette. Da kan alle dagpendle overalt i Vestfold og Østfold på sikre veier. Moss Lufthavn Rygge og Kalnes-sykehuset blir mer tilgjengelig for flere. 3 mil firefeltsvei fra E18 i Tønsberg til E6 i Rygge er aller viktigst, inkludert ny tunnel under Oslofjorden. Ny bro over Glomma i Fredrikstad fra Torp til Dikeveien og firefeltsvei videre fra Dikeveien til E6 ved Kalnes er også viktig. Da gjenstår 3 mil trefeltsvei med midtdeler fra E6 nær Kalnes til E18 ved Askim. Tønsberg og Fredrikstad vil bli kjernen i Skandinavias nye vekstregion!

La oss skape noe mer på Østlandet enn kakseboliger i Bjørvika og press på Marka-grensa. La oss gi veinettet rundt Oslo kjærkommen avlastning. 7 mil tverrvei er en liten investering sammenliknet med kjempeløftet vi nå har gjort med å bygge ut over 40 mil av E6 og E18 til motorvei!
Bli forkjemper for å binde Oslofjordregionen sammen du også!

Innlegg utelukkende om jernbane og tog danner kategorien «Bane»:
Lag lokaltog i Østfold og lyntog til Göteborg

Innlegg utelukkende om vei og bil danner kategorien «Vei»:
Veiprosjektet vi bør satse på

Ingen kommentarer enda.
Ingen trackbacks enda.