Blir det Indrevoll, Nordtug eller Martinsen-Evje som blir midtpunktet for folkets jubel på torget i 2016? Jubileet vil prege ordførerperiodens første år. Men har Sarpsborg egentlig så god grunn til å feste?

Fagbladet Arbeidsgiver undersøkte i fjor de ni største storbyområdene i Norge. Nedre Glomma scora elendig. Lavest utdanning, lavest inntekt. Aller høyest sykefravær, og nær toppen også på antall ansatte i det offentlige, flest arbeidsledige, folk på sosialhjelp og folk over 80 år. Blant få lyspunkter var minst nedbør per år og rimelige eneboliger!

6 ting den nyvalgte ordføreren bør ta tak i:

1. Enerom. For hvert av Martinsen-Evjes år ved makten har det blitt færre over 80 år i Sarpsborg. Få ble født på 1930-tallet. Når vi ligger to på rommet nå, hvordan skal det gå med sykehjemmene når de enorme årskullene født fra 1945 og framover blir pleietrengende?

2. Boligbygging. Det bygges mest for eldre i Sarpsborg. Under styret til Martinsen-Evje og Skaar har Sarpsborgs befolkningsvekst kollapset målt mot Fredrikstad. Da Engsmyr og Evensen regjerte vokste Sarpsborg stort sett raskere enn Fredrikstad. Tilfeldig, eller handler det om tilgang på tomter og utbygging av nye boligfelt? Boliger på gang i Tune nå, men hva med skjærgården? Velger et tilflyttende par med mastergrad skog i Sarpsborg framfor nye boligfelt i skjærgården på Sjøhagen, Sponvika, Saltnes og Kråkerøy?

3. Kremtomter. 99,9 % av jordvernet i Norge er riktig og viktig. Men ved knutepunktene må vi bygge for å nå klimamålene. Jordet ved Biltema på Alvim er i gangavstand til en togstasjon som kan gjenåpnes og under 2 km fra torget i en av landets 10 største byer. Jubileumsordføreren må få sentrale myndigheter til å se at Alvim må likebehandles med jordene langs Kolsåsbanen og togstasjonene i Follo.

4. Østre bydel. Storulykkeforskriften hviler som en klam hånd over Sarpsborgs utvikling. Byråkrater i Tønsberg (DSB) nekter Sarpsborg å legge skoler til østre bydel. Situasjonen er uholdbar, ikke minst for boligeiere i bydelen. Hva skjer med boligpriser i et område staten sier er farlig å oppholde seg i? Enten må ny ordfører sette seg ned med Borregaard og DSB for å finne en løsning som gir fremtidstro og trygghet, eller så bør man gradvis kjøpe opp slitne småhus for å sanere dem.

5. Der unge trives. Sarpsborg er utvilsomt et sted der barn trives. Men for noen år siden hadde Sarpsborg også et gryende uteliv – nattklubber som nå er borte. Har noen av landets strengeste skjenketider og nedleggelse av nattbusser virkelig ingenting med dette å gjøre? Er det næringsvennlig å pålegge Frøken Holms universal utforming i en kritisk gründerfase? Hindre puben i østre bydel i å lansere et unikt konsept med modelljernbane etter sju års kamp mot Fylkesmannen?

6. Miljø. Får vi noen gang et busstilbud til bydelene som lar seg tegne opp på et linjekart? Vil Sarpsborgs jubileumsordfører lene seg tilbake og tenke at dette får fylket ordne opp i? Får vi en ferdigdato for skilting og utbygging av Sarpsborgs sykkelveinett? Sist, men ikke minst: Å planlegge for at Oslo-Göteborg skal ta over 3 timer med tog i 2030 er galskap. Samme år planlegger Sverige at Stockholm-Jönköping skal ta én time. Den strekningen er lengre!

Vi sarpinger er et unikt folkeslag: Joviale, ujålete og hardtarbeidende. Kombinert med vår tusenårige historie og nydelige beliggenhet er det klart vi skal feire oss selv i 2016! Men allerede høsten 2015 bør jobben starte på rådhuset. Jobben for å få Sarpsborg dit vi hører hjemme: Helt på topp!

SA

Faksimile av oppslaget på debattsidene i Sarpsborg Arbeiderblad på valgdagen i 2015.